Lærertrainee

Trainee på Søgårdsskolen

Som trainee er du en lærerfagligt kvalificeret ekstra person i medarbejderteamet, der arbejder i teamets klasser med løsning af mange forskellige almene læreropgaver under lærerens ansvar. Du bliver et ligeværdigt medlem af teamet med begrænset timetal. Herunder gives eksempler på traineeopgaver:

• Trainee deltager i mentoraktiviteter med hhv. skolen og læreruddannelsen vedr. traineeforløbet
  • Trainee deltager i teamets fælles forberedelsesmøder, forældremøder og forældre/elevsamtaler indenfor den aftalte tidsramme
  • Trainee planlægger og evaluerer sammen med lærer/team i relevant og aftalt omfang
  • Trainee kan varetage dele af undervisningen, fx for et hold elever, undervisning af hele klasser, hvor læreren afholder elevsamtaler, aktiviteter ”ud af huset” og sociale aktiviteter.
  • Trainee kan udføre andre undervisningsrelaterede opgaver som fx understøtte et godt læringsmiljø, vejlede elever i deres læringsproces, støtte elever med særlige behov, medvirke til at udfordre elever med særlige forudsætninger mv.
  • Trainee kan varetage andre læreropgaver som fx. elevtilsyn og lektiehjælp.

Ansættelsen varer et skole/studieår svarende til en ramme på 40 uger á 13 timer.
Som udgangspunkt arbejder du som trainee på skolen, hvad der svarer til 2 dage pr uge. Ansættelsen må ikke give anledning til en forlængelse af din studietid.
Der vil være en mentorlærer fra skolen tilknyttet vores trainees. Mentoren fokuserer på forhold for den enkelte trainee, mens teamet har fokus på det daglige faglige arbejdsfællesskab.

På 6 folkeskoler i Gentofte Kommune er der årligt for 4. årgangs lærerstuderende og meritstuderende mulighed for at søge studiejob som trainee. Der er indgået aftale mellem Gentofte Kommune og læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole, sådan at du som trainee samtidig kan følge studiet. Der kan ansættes to til tre trainees på hver af de 6 skoler.

Vi har på Søgårdsskolen årligt 2 trainees som forventes at have følgende kvalifikationer:

• Du er fagligt velfunderet og har interesse for og lyst til at arbejde indenfor det specialpædagogiske område
  • Du er parat til at udvikle fagligheden i samarbejde med kollegaer, ledelse, børn, unge og forældre
  • Du er stabil og robust og kan indgå i mange samarbejdsrelationer og ser muligheder fremfor begrænsninger

Du tænker og handler helhedsorienteret og ressource orienteret i forhold til børnene og deres fællesskab - både fagligt, socialt og personligt

Et kvalificerende studiejob

”Som trainee fik jeg for alvor indblik i livet som lærer. Jeg fik mulighed for at fordybe mig i relations arbejdet, at være en del af et team og en arbejdsplads, at samarbejde med forældre, bidrage til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningsforløb og ikke mindst at lære mig selv at kende i lærerollen. Mine erfaringer som trainee har ikke kun bidraget positivt til mit studieliv, hvor koblingen af teori og praksis er essentiel, men det har også klædt mig på til jobbet som lærer”.

Tidligere trainee og nuværende lærer på Søgårdsskolen