Pædagogisk grundlag

Søgårdsskolens pædagogiske grundlag

På Søgårdsskolen tilslutter vi os et Low Arousal inspireret pædagogisk grundlag, hvor vi arbejder med elevernes og medarbejdernes arousalniveau (stressniveau) som afgørende for læringsmuligheder og trivsel.

I vores arbejde med passende arousalniveau er vi nysgerrige og undersøgende på, hvad der ligger bag uhensigtsmæssig og problemskabende elevadfærd. Børn gør det godt, hvis de kan og det er vores ansvar som fagprofessionelle at skabe en relationel ramme, hvor børn kan lære og udvikle sig.

I vores arbejde med den enkelte elev og de forskellige fællesskaber anvender vi et blandingsteoretisk og et væld af specialpædagogiske metoder, hvor vi er optaget af det der virker. Hele vores specialpædagogiske arbejde står dog på vores Low Arousal inspireret pædagogiske grundlag, som nedenfor er angivet som pædagogiske statements.

• Find altid ud af, hvem der har et problem
  • Børn gør det godt, hvis de kan
  • Mennesker gør det, der giver mest mening i situationen
  • Den, der tager ansvar, kan påvirke