Gentofte Hospital

Partnerskab med Gentofte Hospital
– om udvidet praktik og arbejdsmarkedstræning for de unge i udskolingen.

Et samarbejde mellem Søgårdsskolen, Gentofte Kommunes specialskole og Regionshospitalet Gentofte, hvor unge udskolingselever (8-10 kl.) tilbydes et læringsforløb på Gentofte Hospital, med en kombination af faglig-, social- og praksislæring i en ”udskolings-satellit” på Gentofte Hospital.

Formål:

At sikre de deltagende unges faglige, sociale og alsidige kompetencer og færdigheder udvikles.  At de deltagende unge sikres størst mulighed adgang til aktiv deltagelse i et kommende uddannelses- og arbejdsliv
At støtte de deltagende unge i deres udvikling til ansvarlige aktører i det samfund de er en del af.

Mål:

At den enkelte unge deltager i et 8 ugers forløb, hvor de kompetence afklares og

kompetenceudvikles, med henblik på en mulig konkret målsætning for et uddannelsesforløb efter endt skolegang i folkeskolen.

Indhold:

2x introdage: arbejds- kultur/miljø/ sikkerhed, uniformering, hygiejne, brandbekæmpelse mv.

2x 4 uger: kombination af praktik på en afdeling (service/ drift/ vedligehold) samt  skoletilbud (dansk/ engelsk/ matematik/ socialfag)

Hver elev tilknyttes en medarbejder (lærer/ pædagog) fra Søgårdsskolen samt en personlig mentor fra den aktuelle afdeling på Gentofte Hospital.

Målgruppe:

Unge udskolingselever (8-10 kl.) som er visiteret til Søgårdsskolen.

Aktiviteter i projektet:

• Praktikpladsbeskrivelser/ læringsmål udarbejdes
  • Workshops for deltagende medarbejdere fra henholdsvis Søgårdsskolen og Gentofte Hospital
  • Kompetenceudvikling for deltagende medarbejdere fra henholdsvis Søgårdsskolen og Gentofte Hospital
  • Evaluering, midtvejs og endeligt
  • Fælles aktiviteter for de unge samt deres mentor og lærer/pædagog (herunder praktik og studiebesøg)
  • Projektledelse, herunder etablering/ udvikling/ tilpasninger/ tilrettelæggelse  - Kommunikation/ formidling/ videndeling vedrørende projektet