Skolens historie

Skolegården

Skolens start
I 1938 overtog Gentofte Kommune en tidligere privatskole, beliggende på C. L. Ibsens Vej 3, for at indrette den til hjælpeskole; navnet blev Søgårdsskolen. Det var først og fremmest specialundervisning for svagtbegavede og for børn med sansedefekter, der var tænkt på.

Skolen startede med 71 elever og fungerede således som hjælpeskole de første mange år med undervisningspligt på 7 år til 1972; derefter med 9 års undervisningspligt.

Flere specialskoler
I 1951 kom endnu en specialskole i kommunen, Hyldegårdsskolen, for børn med læsevanskeligheder, og i 1962 startede Ellegårdsskolen som tilbud til de særligt svagt begavede børn. Hyldegårdsskolen lukkede i ca. 1975, og Ellegårdsskolen i 1988.

Ny folkeskolelov
I kølvandet på den nye skolelov fra 1975 kom bekendtgørelsen om folkeskolens specialundervisning af elever med generelle indlæringsvanskeligheder fra 1978 og cirkulæret fra 1979 udvidede og forandrede gradvis skolens elevklientel. I 1993 kom den nye folkeskolelov og bekendtgørelsen om specialundervisning i 1999 danner grundlaget for de foranstaltninger, vi yder vore elever.

Udbygning af skolen
I 1983 blev skolen udvidet med en svømmehal og lokaler til fysioterapi,  ligesom skolens fritidsordning "Søgården" fik nye lokaler.

Pladsbehovet voksede, og efter en årrække, hvor skolen var udvidet med en villa, som rummede lokaler til undervisning og fritidsordning, samt en midlertidig pavillon med fire klasselokaler, begyndte arbejdet med en større ombygning og udvidelse.

Udbygning af skolen

Luftfoto i perspektiv af Søgårdsskolen, mens der bygges. Kilde: Live Earth.

På grund af den omfattende byggeproces var Søgårdsskolen fra 1. januar 2006 genhuset på Statsskolen i Lyngby, som var blevet nedlagt som gymnasium fem år tidligere.

I løbet af efteråret 2007 flyttede skolen gradvist tilbage til de nye rammer.

Skolen

Ombygningen af de 1750 kvadratmeter og udvidelsen på 1250 kvadratmeter skete i et samarbejde mellem Cebra og JJW Arkitekter.

Søgårdsskolen i dag
Søgårdsskolen er Gentofte Kommunes specialskole, som i dag er et skole- og fritidstilbud, der tager udgangspunkt i de samme fysiske rammer og herigennem skaber et helhedstilbud, som er et nært samarbejde mellem skole, GFO og hjem.

Skolen er fordelt på 4 matrikler. Vi har elever på C. L. Ibsens Vej 3, nr. 51 og nr. 60. Herudover har vi siden 2014 haft lokaler på Gentofte Hospital i forbindelse med vores praksisorienterede erhvervsprojekt. Fire matrikler – én enhed.

Matrikelkort_0.pdf

Shape Created with Sketch.